با ما تماس بگیرید : 09121969702

فلنج خودرو چیست؟

فلنج خودرو چیست - پودر زاوشی

فهرست مطالب

فلنج خودرو ابزار و حلقه هایی هستند که به شکل دایره می باشد و دارای سوراخ هایی در اطرافشان می باشد که برای اتصال استفاده خواهد شد و زمانی که وارد لوله می شوند ید سد ایجاد می کند و لوله را مسدود می نمایند. کارکرد اصلی انها بستن لوله به هم دیگر و اتصال قطعه های دیگر می باشد و از کارایی آن می توان به تغییر مسیر و تغییر قطر لوله ها اشاره نمود.

فلنج چیست؟

فلنج یک جزء دایره ای با سوراخ های متعدد است که برای اتصال بخش های مختلف به یکدیگر عمل می کند. معمولاً برای اتصال لوله ها به یکدیگر یا برای اتصال لوله ها به اجزای دیگر مانند شیرها و پمپ ها استفاده می شود. اتصال بین قطعات و فلنج را می توان از طریق استفاده از پیچ و مهره و یا با جوش انجام داد. اتصالات فلنج، صرف نظر از نوع آنها، ایمنی بسیار خوبی را ارائه می دهند و در کنترل فشارهای کم و زیاد بسیار مؤثر هستند. فلنج ها اتصال دهنده هایی هستند که به طور گسترده ای در بازار به دنبال آن هستند که به دلیل محبوبیت و فروش بالا شناخته شده اند. در این زمینه، هدف ما بررسی انواع مختلف و مشخصات فلنج ها است. می توانید در زمینه متالورژی پودر بهترین اطلاعات را به دست آورید.

فلنج خودرو - کاربرد فلنج خودرو
 

مشخصات فلنج ها

ویژگی فلنج های استانداردهای بر روی آنها حک شده است، پس زمان خرید فلنج باید به بدنه آن دقت کنید. به شکل کلی، فلنج ها با توجه به جنس، چگونگی تولید و فشاری که نیاز است تولید کنند به چندین استاندارد تقسیم می شوند. استانداردهای ASME B16.5 فلنج را به کلاس های 2500-1500-900-600-400-300-150 دسته بندی می شود. این کلاس ها نشان دهنده ماکزیمم فشار بر حسبPSI است که دمای بیشتری را می توانند تحمل نمایند.همین طور فشار تحمب فلنج ها در استاندارد ISO  با PN نشان داده خواهد شد؛این نماد نشان اسمی را نشان خواهد داد.

انواع فلنج ها

در نمونه های زیر انواع فلنج ها را به شما نشان خواهیم داد تا در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید.

فلنج با سطح ساده

این فلنج همانطور که از نامش مشخص است دارای سطحی براق و بدون پیچیدگی است. معمولاً از فولاد یا چدن ساخته می شود، معمولاً در سناریوهای کم فشار مانند اتصالات سوپاپ و مواردی که جلوگیری از نشت نگرانی اصلی نیست، استفاده می شود. برای اتصال موفق با استفاده از این فلنج پایه، هر دو فلنج باید تراز باشند. شایان ذکر است که این محصول خاص اقتصادی ترین گزینه موجود در بازار فلنج است.

فلنج با سطح برجسته

فلنج با یک سطح شیاردار مشخص می شود که شیار یا لایه های آن باعث ایجاد تسکین در بدنه فلنج می شود. مقدار و عمق شیارها توسط کلاس فلنج تعیین می شود. برآمدگی در کلاس های 150 و 300 1.6 میلی متر است، در حالی که کلاس های بالاتر می تواند تا 6.4 میلی متر برسد. روش مناسب برای تولید فلنج سطح برجسته در استاندارد MSS-SP-6 بیان شده است.

فلنج نر و ماده

این جفت فلنج در مجموعه هایی تولید و توزیع می شود که برای اتصال به قطعات نر و ماده طراحی شده اند. یکی از فلنج ها دارای یک سطح برجسته است، در حالی که دیگری دارای یک سطح فرورفته است. ارتفاع قسمت بیرون زده تقریباً 6.4 میلی متر است، در حالی که عمق فرورفتگی 5 میلی متر تخمین زده می شود. فلنج های نر و ماده معمولاً در صنایعی مانند پتروشیمی، نفت و گاز، آبرسانی و لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

فلنج جوشی ساکت

فلنج های جوش بی صدا مجهز به یک محفظه اختصاصی برای قرارگیری ایمن لوله هستند که امکان جوشکاری از داخل و خارج را فراهم می کند. این نوع فلنج خاص معمولاً در سیستم های لوله کشی که تحت فشار کاری بالا کار می کنند استفاده می شود. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که به دلیل فاصله انبساط ایجاد شده، ممکن است کارایی لازم را در سیستم های لوله کشی فولاد ضد زنگ نشان ندهد. در نتیجه، اگر تحت چنین شرایطی نصب شود، به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلات مربوط به خوردگی شود.

فلنج کور

فلنج کور برای مهر و موم کردن یا مسدود کردن مسیر لوله ها و شیرها بدون هیچ گونه منافذ یا سوراخی استفاده می شود. در نتیجه، هدف آن مسدود کردن خطوط لوله است. علاوه بر این، این طراحی فلنج خاص مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر فشار داخلی و بارگذاری پیچ از خود نشان می‌دهد و آن را بسیار بادوام می‌کند.

فلنج روکار

جوش داخلی فلنج روکار در مقایسه با دیگر فلنج ها بیشتر است و طریقه نصب کردن ان بسیار ساده می باشد. این فلنج در هرفشاری نصب خواهد شد و فقط لازمه ان به کارگیری در فشارهای 150 و300 می باشد.

فلنج ته کوب

فلنج ته کوب برای فشارهای پایین و غیرحساس مناسب است و زمان استفاده کردن از ان یک فلنج کف رینگ نیز به کار گرفته خواهد شد.

کاربرد فلنج چیست؟
 

نجوه اتصال لوله ها با فلنج

اتصال لوله ها با استفاده از فلنج ها یک فرآیند ساده است: در ابتدا، یک فلنج به هر دو سر لوله متصل می شود. علاوه بر این، تجهیزات لوله کشی مانند پمپ نیز از فلنج ها استفاده می کنند. دو فلنج از ناحیه سطح هم ترازی می شوند و روی یکدیگر قرار می گیرند. سپس با استفاده از پیچ و مهره ها، آنها تنگ شده و به هم متصل می شوند. یک جنبه حیاتی که باید در نظر گرفته شود هنگام اتصال لوله ها با فلنج ها، درز بین سطوح است که برای جلوگیری از نشتی ضروری است. این روش یک تکنیک اتصال گسترده و ساده است؛ با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از فلنج ها وجود دارد، هر کدام نیاز به قرارگیری خاص بر اساس ویژگی های منحصر به فرد خود دارند.