با ما تماس بگیرید : 09121969702

واترپمپ خودرو چیست؟

واترپمپ خودرو - پودر متالورژی زاوشی

فهرست مطالب

واتر پمپ چیست؟ واترپمپ یکی از بخش های مهم خودروست که نقش بسیار مهمی در خنک کردن موتور دارد. وظیفه اصلی و درست این قطعه منتقل کردن آب و خنک کننده به موتور می باشد، تا اینکه در همه شرایط خنک بماند و بتواند به خوبی به فعالیت خودش ادامه دهد.

خرابی چنین قطعه ای می تواند سبب وارد شدن آسیب به دیگر قسمت های خودرو شود، پس باید در نگهداری از ان درست عمل کنید. در این مقاله قصد داریم به طور کامل با این قطعه آشنا شویم و علت خراب شدن و راه های تشخیص آن را بررسی کنیم. پس اگر سلامتی موتور خودرو برای شما دارای اهمیت است، پیشنهاد می کنیم حتما در مورد پودر متالورژی مقاله ما را بخوانید.

واتر پمپ چیست؟

پمپ آب که به عنوان پمپ خنک کننده نیز شناخته می شود، یک پمپ فشرده است که برای انتقال مایعات از رادیاتور به موتور طراحی شده است. این ماده نقش مهمی در گردش ضد یخ به موتور در ماه های زمستان و تابستان دارد.

این قطعه کوچک نقش مهمی در کنترل کردن دمای موتور در فصل های مختلف سال را دارد، برای همین از بالا رفتن زیادی دمای موتور جلوگیری می نماید.

اگر شما سلامت خودرویتان برایتان مهم است باید این نکته را بدانید که بالا رفتن دمای موتور می تواند سبب آسیب زدن و صدمه های متفاوت و همین طور کاهش عملکرد موتور می شود، پس این قطعه در سلامت خودرو نقش چندانی دارد و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

بوش استوانه ای

علت خرابی واتر پمپ خودرو

دلایل خرابی واتر پمپ خودرو چیست؟

این قطعه مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو جزء مصرفی محسوب می شود که در نهایت فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. با این حال، عوامل دیگری وجود دارد که می تواند در خرابی پمپ آب نقش داشته باشد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

یخ زدن آب درون موتور

عدم استفاده از ضد یخ ممتاز در طول ماه های زمستان ممکن است منجر به یخ زدن آب در داخل موتور شود و باعث آسیب به پره های پمپ آب شود. اگر هر یک از پره‌های پمپ آب آسیب ببیند، عملکرد این قطعه به خطر می‌افتد و منجر به خنک‌سازی ناکافی خودرو می‌شود.

کیفیت پایین ضد یخ

این نکته را باید بدانید که استاده از ضد یخ های کم کیفیت می تواند سبب وارد شدن آسیب به واتر پمپ و خراب شدن آن شود.

خوردگی دنده ها

با گذشت زمان، نوسانات دما و عوامل مختلف محیطی می تواند منجر به فرسایش پره های پمپ آب شود. این فرسایش در نهایت منجر به مشکلاتی برای پمپ آب در انتقال موثر مایع به موتور می شود.

از بین رفتن و فرسوده شدن واشرها

به مرور زمان و عامل های متفاوت سبب فرسوده شدن لاستیک ها و واشرهای اطراف پمپ می شود که می تواند سبب نشتی مایع خنک کننده شود، در این صورت کار خنک سازی موتور با مشکل مواجه می شود و باید واتر پمپ عوض شود.

واتر پمپ خودرو چیست؟
 

نشانه و علائم خرابی واتر پمپ چیست؟

تا اینجای مقاله در مورد دلایل خرابی پمپ آب به طور کامل به شما توضیح داده ایم، در ادامه قصد داریم که نشانه های خرابی واتر پمپ را بررسی نماییم. می توانید  قطعات واترپمپ را بررسی کنید.

داغ شدن و بالا رفتن دمای موتور

یکی از نشانه های اصلی که بعد از خراب شدن پمپ شاهد آن هستیم، بالارفتن بیش از اندازه دمای موتور است. اگر دمای موتور ناگهان بالا برود می توانیم بگوییم که به احتمال زیاد واتر پمپ خراب شده است و با مشکل رو به رو شده است.

صدا دادن واتر پمپ

مهم این است که صدایی از پمپ آب خودرو شنیده نشود. با این حال، اگر صدای ناله یا غرغر هنگام رانندگی با سرعت بالا تشخیص داده شود، نشان دهنده خرابی بالقوه پمپ آب است. بررسی فوری این موضوع بسیار مهم است، زیرا خرابی پمپ آب می تواند خطرات جدی ایجاد کند و منجر به آسیب به اجزای متعدد موتور شود.

نوسانات دما

اگر توجه کرده باشید، دمای موتور معمولا در محدوده ثابتی است و افزایش یکدفعه ای ندارد، اما اگر دمای موتور خیلی ناگهانی از کم به زیاد تغییر پیدا کند میتواند از نشانه های خرابی پمپ آب باشد.

ناتوانی کولر در خنک کردن

باید گفت در دو صورت است که ماشین در خنک سازی با مشکل مواجه می شود، یا هوا گرم است با اینکه واترپمپ دچار مشکل شده است. پس اگر متوجه چنین مشکلی شدید باید بدانید که توانایی خنک سازی ندارد و این از نشان های خرابی پمپ اب می تواند باشد.

نشتی

نباید واتر پمپ نشتی داشته باشد و در اطراف آن لکه های رنگی مایع خنک کننده دیده شود. زمانی که پمپ ها آب فرسوده شود،واشرها قابلیت خود را از دست می دهند و این مشکل سبب نشتی پمپ خواهد شد. اگر شما در اطراف پمپ لکه های رنگی مشاهده کردید حتما باید واتر پمپ را بررسی کنید.

صدای ساییدگی

یک نشانه اضافی از خرابی پمپ آب وجود صدای سنگ زنی است که از موتور خارج می شود. برای ارزیابی دقیق تر، گوش خود را در نزدیکی موتور خودرو قرار دهید و در صورت تشخیص صدای ساییدن، احتمال خرابی پمپ آب زیاد است و نیاز به بازرسی دارد. به طور خاص، توصیه می شود برای ارزیابی بیشتر از متخصص مکانیک خبره استفاده کنید.

بالا رفتن آمپر آب

یکی از نشانه های خرابی پمپ آب بالا بودن زیادی آمپر آب است. باید دانست که وظیفه اصلی پمپ اب تنظیم و کاهش دمای موتور است،اگر این قطعه خراب باشد آمپر آب خودرو زیادی بالا خواهد رفت.

بخار بلند شدن از موتور

گفته شده است که نقش اولیه پمپ آب خودرو تنظیم دمای موتور است. با این حال، در صورتی که این پمپ خراب شود و موتور را به اندازه کافی خنک نکند، دمای بالای موتور ممکن است منجر به انتشار بخار یا دود از رادیاتور یا خود موتور شود.

اگر زمانی که داشتید رانندگی می کردید از رادیاتو ماشین دود بلند شد باید خیلی زود باستید و با استفاده از یدک کش خودرو را به تعمیرگاه انتقال دهید.

جلوگیری کردن از خراب شدن واتر پمپ روش های خاص خودش را دارد که در ادامه در مورد بررسی علت و عوامل آن به طو کامل قصد توضیح دادن ابن مطالب را داریم.

تعویض به موقع تسمه تایم

تعویض به موقع تسمه تایم خودرو یک اقدام پیشگیرانه است که می تواند از خرابی پمپ آب جلوگیری کند. با تعویض سریع تسمه تایم فرسوده، می توانید از پمپ آب و سایر قطعات خودرو در برابر آسیب محافظت کنید.

تعویض به موقع مایع خنک کننده

استفاده از مایع خنک کننده با کیفیت پایین می تواند به پره های پمپ آب آسیب برساند و منجر به آسیب یا تخریب آنها شود. بنابراین، توصیه می شود از مایع خنک کننده با کیفیت بالا برای خودرو خود استفاده کنید.