با ما تماس بگیرید : 09121969702

بوش های خود روغنکار

بوش چیست ؟ خرید بوش

در این مقاله به خرید بوش میپردازیم . بوش قطعه ای استوانه ای شکل و تو خالی است . که در داخل هر یک از حفره های موجود در بدنه سیلندر قرار می گیرد و در داخل بوش پیستون رفت و آمد می کند . ضخامت بوش با در نظر گرفتن مقاومت به فشار تعیین نمی شود . بلکه شرط لازم جهت تعیین ضخامت آن به دست آوردن ریخته گری منظم آن است . بوش ها باید طوری طراحی شوند که از انبساط نابرابر که سبب تغییر شکل آن ها در اثر گرما می شود خودداری گردد . در قسمت های مختلف خودرو از بوش ها استفاده می شود . به طور مثال نوعی از آن در سیلندر استفاده می شود که به آن بوش طبق گفته می شود . هم چنین بوش اکسل خودرو را داریم که در قسمت عقبی خودرو ، وظیفه ای مشابه Control Arm دارد . در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید تا با انواع بوش آشنا شوید و سپس برای خرید انواع بوش مورد نیاز خود اقدام کنید .

بوش طبق پراید و انواع آن ؟ خرید بوش طبق پراید

بوش طبق پراید در واقع قطعه ای شبیه به سیبک است که وظیفه اتصال قطعات مختلف را بر عهده دارد . با وجود شباهتی که بوش طبق با سیبک دارد اما آن ها دارای یک تفاوت عمده هستند زیرا جنس اصلی بوش ها از لاستیک طبیعی یا اورتان می باشد و فقط در یک جهت حرکت می کنند . در حالی که سیبک شامل یک گوی فلزی متصل به بازو است و حرکتی دورانی دارد و در جهت های مختلفی حرکت می کند و سبب چرخش چرخ های خودرو می شود . در واقع بوش ها سبب کاهش ضربه و آسیب جدی به خودرو می شوند . بوش طبق با توجه به جنسی که دارد به دو دسته تقسیم می شود :

  • بوش لاستیک طبیعی : این بوش ها با توجه به ساختاری که دارند دارای طول عمر بالا و قابلیت کشسانی مناسبی هستند . مقاومت خوبی هم در دمای پایین دارند .
  • بوش پلی اورتان : این بوش ها مقاومت بالایی در برابر گرما دارند اما انعطاف پذیر نیستند . همین انعطاف پذیری می تواند فرمان پذیری خودرو را تا حدودی دچار اختلال کند . این بوش ها برای داشتن عملکرد مطلوب باید همیشه با گریس و یا روغن نرم شوند .   

چه عواملی سبب خرابی بوش طبق می شود؟

عواملی که سبب تخریب بوش طبق و بروز اختلال در سیستم تعلیق خودرو می شود شامل موارد زیر می باشد :

  • حرکت طبق ها
  • پستی و بلندی های مسیر
  • وزن بیش از حد خودرو
  • استفاده بیش از حد از خودرو
  • جنس نامرغوب بوش ها
  • نامرغوب بودن مواد اولیه
  • عدم کیفیت بوش طبق
  • تصادف های جاده ای
  • فرسوده شدن قطعه
  • بیرون زدگی بوش بازویی و آسیب سیبک ها

چه علائمی نشان دهنده خرابی بوش طبق می باشد؟

با وجود اینکه بوش طبق طول عمر بسیار بالایی دارد اما استفاده مداوم از خودرو و حرکت به سمت مسیر های ناهموار آن ها را دچار فرسودگی می کند. همان طور که می دانید همه ی قسمت های سیستم تعلیق خودرو روی یک دیگر اثر می گذارند پس تعویض به موقع و مقرون به صرفه بوش طبق می تواند شما را از آسیب قطعه ای با هزینه های بالا نجات دهد . توجه داشته باشید که تشخیص خرابی طبق به علت محل قرار گیری آن کار آسانی نیست ، پس بهتر است برای تشخیص دقیق ، خودرو را به یک تعمیرکار ماهر در تعمیرگاه نشان دهید . زیرا شیوه کار طبق و تشخیص علت خرابی تنها توسط تعمیرکار متخصص قابل تشخیص می باشد . این علائم و نشانه ها شامل موارد زیر می باشد :

  • عدم تعادل نسبی خودرو در پیچ ها می تواند به دلیل خرابی بوش طبق باشد .
  • شنیدن صدای تق تق و یا شکستگی حین چرخاندن فرمان نشانه خرابی سیبک ، بوش طبق خودرو یا دیگر قطعات متحرک سیستم تعلیق می باشد .
  • لرزش قسمت هایی از سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو حتی در هنگام رانندگی در یک مسیر صاف و هموار نیز نشانه خرابی بوش طبق است .
  • در واقع وظیفه بوش طبق اتصال طبق به قطعه های دیگر سیستم تعلیق است ، شنیدن صدای زیاد از چرخ های جلو در هنگام حرکت می تواند نشانه خرابی این قطعه باشد .

برای اینکه بوش طبق دیرتر دچار فرسودگی و سیستم تعلیق خودرو دچار آسیب جدی نشود باید صاحب خودرو و راننده به نکاتی مانند ترمز های ناگهانی و بی دلیل ، عبور مداوم و ناپرهیزانه و با سرعت بالا خودداری کند هم چنین سرویس دوره ای سیستم تعلیق راهی برای جلوگیری از آسیب و کاهش هزینه ها می باشد .

بوش اکسل چیست ؟ خرید بوش اکسل

اکسل جزء سیستم تعلیق و لوازم جلوبندی خودرو محسوب می شود ، که محور مرکزی چرخ و دنده می باشد و سبب چرخش لاستیک ها می شود . از بوش اکسل برای ثابت نگه داشتن اکسل در جای خود استفاده می شود . بوش اکسل همان طور که از نام آن پیداست روی اکسل عقب می باشد و مانع از حرکت های شدید اکسل می گردد . خرید بوش اکسل از پلاستیک ساخته شده و دارای خاصیت الاستیکی یعنی ارتجاعی و یا کشسانی می باشد به همین دلیل به عنوان ضربه گیر و صداگیر از آن استفاده می شود و عملکرد خیلی خوبی هم دارد . در زمان خرید بوش اکسل پژو توجه داشته باشید که مواد اولیه آن با کیفیت باشد زیرا در صورت نامرغوب بودن به سرعت دچار پارگی و پوسیدگی می شود و کارکرد قطعه را مختل می کند .

خرید بوش سیلندر و انواع آن

در بعضی از موتور ها ، پیستون ها داخل خود سیلندرحرکت می کنند اما در بعضی دیگر قطعه استوانه ای شکل فلزی میان قسمت داخلی سیلندر و پیستون وجود دارد که به آن بوش سیلندر می گویند . انواع بوش سیلندر موجود روی بدنه سیلندر ها عبارتند از :

  1. بوش هایی که با بدنه سیلندر یکپارچه هستند و یا سیلندر با بوش جدا نشدنی

بعد از ریخته گری بلوک سیلندر ، داخل سیلندر ها که کوچک تر از اندازه حقیقی ریخته گری شده اند با دقت بالا تراشکاری و سپس آب کاری می شوند . به این سیلندر ها که همراه بلوک سیلندر ماشین کاری و آب کاری می شوند ، سیلندر با بوش سر خود یا جدا نشدنی و یا سیلندر خشک می گویند . علت به کار بردن اصطلاح خشک آن می باشد که دیواره سیلندر با ضخامت معینی که دارد به طور مستقیم با آب خنک کاری تماس ندارد .

  1. بوش هایی که از بدنه سیلندر قابل جدا شدن هستند و یا سیلندر با بوش جدا شدنی

امروزه در موتور های پیشرفته از بوش های جدا شدنی با ضخامت 2 تا 3 میلی متری استفاده می شود که این بوش ها مستقیما با آب کاری تماس دارند به همین دلیل برای آن ها اصطلاح تر به کار برده می شود . در این روش حین تعمیر موتور ، تعویض پیستون ضروری نمی باشد . بوش های سیلندر تر به طور خاصی تولید می شوند تا در اثر نیروی سایشی مقاوم باشند به همین دلیل اغلب به روش گریز از مرکز ریخته گری می شوند و با روش سمانتاسیون سطوح داخلی آن را تا عمق معینی سخت می کنند .

برای جلوگیری از نفوذ آب خنک کاری به محفظه کارتل در بین لبه پایین بوش و تکیه گاه آن از واشر های نازک غیرفلزی استفاده می شود . موتور هایی که سیستم خنک کاری آن ها با آب انجام می شود ، اگر بوش به طور مستقیم با آب در تماس باشد به آن بوش تر می گویند . بوش تر به راحتی از جایگاه خود بیرون آمده و قابل تعویض می باشد . ضخامت بوش های تر بین 4 تا 8 میلی متر می باشد و معمولا از آلیاژ های چدنی ساخته می شوند . برای بهبودی آب بندی بوش با بدنه موتور برای جلوگیری از نشت آب از اطراف بوش به داخل کارتر روغن ، در قسمت پایین بوش یک یا دو عدد گلوگاه برای قرار دادن حلقه لاستیکی در نظر گرفته می شود.

نشانه ها و عوامل خرابی بوش سیلندر

هر نوع خرابی در قطعات خودرو می تواند با نشانه ای به شما هشدار داده شود . از جمله نشانه های خرابی بوش سیلندر می توان به خروج دود های آبی اشاره کرد که به دلیل روغن سوزی تولید می گردد . این نشانه می تواند ناشی از خرابی بوش ، رینگ یا پیستون باشد . از جمله نشانه های دیگر خرابی بوش سیلندر که در صورت مشاهده باید برای خرید بوش سیلندر و یا تعویض آن اقدام کنید به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • خنک کاری نامناسب
  • استفاده از روغن موتور نامرغوب
  • وارد شدن فشار بیش از حد به موتور
  • ایجاد صدا های غیر عادی در حین کارکردن موتور
  • نشت زیاد بنزین در پیستون که می تواند سبب خوردگی بوش شود .
  • استفاده از رینگ های نامرغوب هم سبب خرابی بوش سیلندر می شود .

خرید بوش ته میل لنگ و ویژگی های آن

بوش ته میل لنگ یکی از لوازم مصرفی در خودرو می باشد که از جنس فلز یا پلاستیک ساخته می شوند و محل نصب آن در ته میل لنگ خودرو می باشد . اگر می خواهید برای خرید بوش ته میل لنگ خودروی پراید 131 خود اقدام کنید توجه داشته باشید که بوش ته میل لنگ دارای ویژگی های زیر می باشد :

  • سبب انسجام قطعات می شود .
  • این محصول از جنس فلز است .
  • قطعات را کنار هم فیکس می کند .
  • مانع از تکان خوردن میل لنگ می شود .
  • از تاب برداشتن میل لنگ جلوگیری می کند .
  • از خط افتادگی روی میل لنگ جلوگیری می کند .
  • سبب کاهش فشار بر میل لنگ روغن و کنترل تعادل در آن می شود .